WYCIERACZKI
Są różne warianty łączy wycieraczek - oprócz wynalazczych nowości np. sterowanych PWM zasada jest wszędzie podobna (różnica to np. jeden, trzy biegi, ...). Opis i numeracja pinów w przypadku wycieraczek jest czesto "pokręcona".
Na grafie "Przykład 1" pokazany jest układ z przełącznikiem przy kierownicy rozdzialającym plus na silnik wycieraczki - piny silnika - 53, 31b, 53e, 53a, 53b (bez wrysowanego przekaźnika wycieraczek sterującego ich pracą - czasem z dodatkowymi funkcjami: czasową, spryskiwania szyb, ...).
Pin 53 ----- wolne obroty (+).
Pin 53b --- szybkie obroty (+).
Pin 31b --- masa lub dochodzenie do stop (wówczas "robi" za 53e, którego nie ma a 31 "robi" za 31b).
Pin 53a ---stały + (poprzez bezpiecznik) - służy do czasowego podtrzymania napięcia (zwarte 53a z 53e a dalej na szczotkę najczęściej biegu wolnego 53), by w chwili odłączenia mapięcia na silnik manetką przy kierownicy wycieraczki jeszcze chwilę były zasilane aż zatrzymają się (zawsze w tej samej pozycji).
Pin 53e --- nazywany masą zatrzymania - jego ślizg cały czas styka się z metalowym kołem przewodzącym "przekaźnika kołowego" i łączy : 53e z 31b (masa - postojowo) lub 53e z 53a (+). Pin 53e musi być jakoś połączony ze szczotką silnika, najczęściej biegu wolnego (53), np. poprzez przekaźnik wycieraczek lub czasem bezpośrednio (/praca przerywana).
Na grafie "Przykład 1" pokazany jest układ z przełącznikiem przy kierownicy, który załącza masę na uzwojenia silnika (bez wrysowanego przekaźnika wycieraczek sterującego ich pracą - czasem z dodatkowymi funkcjami: czasową, spryskiwania szyb, ...).
Styk przekaźnika "fragm. przek. wycieraczek ..." zmienia pozycję na zwarte z masą tylko w przypadku włączenia pracy przerywanej manetką i działania impulsowego tego przekaźnika.
•
Uwaga! - niektórzy grzebiący w czeluściach odmętu urządzeń samochodowych, ci którzy są uczuleni na słaby styk podginają blaszki stykowe ślizgające się po kole stykowym. Tu ważna dla nich uwaga. Należy wiedzieć co się wygina i po co może być wygięte inaczej. Właśnie nieumiejętna, mimo swej prostoty, czynność polegająca na niewielkim poodginaniu szczególnie blaszki 53a może doprowadzić wykonującego do bólu głowy .... blaszka na koniec cyklu obrotu będzie zwarta poprzez koło stykowe do masy... Zanim wykonujący połapie sie co uczynił może przy nim leżeć garść bezpieczników lub kawałek opalonego kabelka ...
•
Uwaga! - mimo, że silniczek wycieraczek można zmusić do pracy w inną stronę niż powinien się on obrotawiać to silniczek silniczkiem ale często nie przetrzymają operacyji blaszki stykowe, które mogą wyglądać zupełnie inaczej niż producent (nawet "chiński...") przewidział ...
•
W niektórych modelach napędów wycieraczek zbyt słabo dokręcona śruba dociskowa wirnika może skutkować dziwnym zachowaniem się silnika. Zamiast zatrzymać się po wyłączeniu włącznikiem wchodzi on w tryb pracy przerywanej ...... Dzieje się tak dlatego, że bezwładność wirnika przestawia styk i zwiera ze stykiem, który jest stale pod napieciem. Silniczek się uruchamia. Po pewnej ilości obrotów rozłączają się styki (pozycja "stop") ale bezwładność każe się stykom przestawić i tak ..... pracujemy .... nie pracujemy .... pracujemy ....
•
Szybki test działania silnika wycieraczek:
Gdy są zaciski : 31, 31b, 53, 53a, 53b
1. Podłączyć B+ na zacisk 53a
2. Podłączyć B- do obudowy (ew. zacisku 31)
3. Podanie + na zacisk 53 - silnik chodzi stale - wolne obroty
4. Podanie + na zacisk 53b - silnik chodzi stale - szybkie obroty
5. Test dościa do pozycji stop (odłączony + od zacisku 53 i 53b) - zewrzeć zacisk 31b z zaciskiem 53 lub 53b - silnik po pewnym czasie się zatrzyma