ALTERNATOR i prądnica
Wspominaliśmy już o poprawności podłączeń alternatorów - poniżej mały przykład zachowania alternatora w obliczu błędu podłączenia i zwarć kablowych.
Należy zawsze upewnić się czy dobrze podpisna się przewody do alternatora. Pomyłki zdarzają się często, szczególnie przy alternatorach starszego typu i do maszyn (często nie ma wtyczki tylko konektory i kabeloczka). Alternatory te, wydawało by się bardzo proste konstrukcyjnie, są często wadliwie podłączane! Nie należy mylić L - na kontrolkę, D+ - wyjścia z diod wzbudzenia (na kontrolkę), B+ - plusa akumulatora, B- - minusa akumulatora (masy), W - wyjście na obrotomierz (tacho).
Przykład:
Alternator - terminale:B+, L, W, Akumulator jałowo ok 13.2V
1. Kontrolka wpięta prawidłowo w L (D+), alternator dobrze masowany, podłączone B+
Pracujący alternator ładuje (14.6V), kontrolka zgaszona, terminal W nie jest podłączony - alternator działa prawidłowo.
Alternator nie pracuje. Zwieramy W do masy i urochamiamy alternator - wynik: brak ładowania, świeci kontrolka. Gdy rozewrzeć W od masy ładowanie wraca do normy i gaśnie kontrolka.
Alternator pracuje. Zwieramy W do masy - wynik: alternator buczy! (jak przy zwarciu), brak ładowania i kontrolka się zaświeca.
2. Kontrolka wpięta wadliwie na W (obrotomierz), alternator dobrze masowany, podłączone B+
Alternator nie pracuje. Terminal L nie podpięty - kontrolka świeci. Zwarcie L do masy powoduje nieco jasniejsze świecenie kontrolki.
Alternator pracuje. Terminal L nie jest podpięty. Kontrolka świeci nieco słabiej niż przed uruchomieniem alternatora. Ładowanie najczęściej jest poprawne. Kontrolka czasem pulsuje.
Alternator pracuje. Zwieramy L do masy - wynik: kontrolka świeci jaśniej niż przed zwarciem L do masy. Ładowania prawie nie ma (jest szczątkowe 13.4V).
Alternator pracuje. przed uruchomieniem zwarty L do masy - wynik: Brak ładowania. Kontrolka świeci i nie zminia jasności świecenia przed i po uruchomieniu alternatora.
* napięcie akumulatora 13.2V - nieco wyższe niż powinno być w spoczynku, gdyż mierzone po ładowaniu alternatorem (jeszcze nie zmalało i nie ustabilizowało się)
* nie zawsze występują całkowite zwarcia
* różnie może się zachować alternator przy wadliwych połączeniach, gdy pośredniczy w połączeniu elektronika pojazdu i dodatkowo niepełne zwarcie np. do masy
Złe wpięcie alternatora w niektórych przypadkach może skończyć się jego całkowitym spaleniem lub zniszczeniem regulatora lub prostownika, a czasem i elektroniki pojazdu !
•
Przykłady terminali alternatora:
R - S - L .......................... B+ / B+(sensor napięcia) / kontrolka
C - IG - L - FR .................. wejście ster. z komputera / B+(stacyjka) / kontrolka / wyjście inf. do komputera
D+ - DF - D- ..................... kontrolka / wyjście inf. do komputera / B-(masa)
F - L ................................ wyjście inf. do komputera / kontrolka
A - S - I ........................... B+(sensor napięcia) / obrotomierz(stator) / kontrolka
+ - ST - L/IG .................... B+(sensor napięcia) / obrotomierz(stator) / kontrolka
S - I(IG) - L - P(ST) ........... B+(sensor napięcia) / B+(stacyjka) / kontrolka / obrotomierz
FR(LI) - SIG(RC) - A(AS) ... wyjście inf. do komputera / wejście ster. z komputera / B+(sensor napięcia)
LI - RC - BVS ................... wyjście inf. do komputera / wejście ster. z komputera / B+(sensor napięcia)
G - S - L - F ..................... wejście ster. z komp.(zmn. nap. ład.) / B+(sensor napięcia) / kontrolka / wyjście inf. do komp.
C - IG - L - FR ................... wejście ster. z komp. (zmniejsz. nap. ładowania) / B+(stacyjka) / kontrolka / wyj. inf. do komputera
S - L ................................. B+(sensor napięcia) / kontrolka
L - DFM ............................ kontrolka / wyjście inf. do komputera
L - FR ............................... kontrolka / wyjście inf. do komputera
15 - 61E/L ......................... B+(stacyjka) · kontrolka
S - 15 - L - W .................... B+(sensor napięcia) / B+(stacyjka) / kontrolka · obrotomierz
COM - DFM ....................... we/wy sterowanie z komputera - wyjście inf. do komputera
COM ................................. we/wy sterowanie z komputera
LIN .................................... we/wy sterowanie z komputera
I - D - A ............................. kontrolka / pusty(dummy) / B+(sensor napięcia)
F1 - F2 .............................. sterowanie z reg. zewnętrznego na szczotki (szcz.1 i szcz.2)
P - D ................................. obrotomierz/kontrola ładowania / wejście ster. z komputera
I - S .................................. B+(stacyjka) / B+(sensor napięcia)
RLO - IG - DFM/M - L ........ wejście ster. z komputera / B+(stacyjka) / wyjście inf. do komputera / kontrolka
G - R - L - F ....................... wejście ster. z komp.(zmn. ładowania) / B+(stacyjka) / kontrolka / wyjście inf. do komputera
L/IG - FR - + ..................... kontrolka / wyjście inf. do komputera / B+(sensor napięcia)
E - F - N - A ...................... B-(masa) / wyjście inf. do komputera / obrotomierz / B+(sensor napięcia)
N - F ................................ obrotomierz / wyjście inf. do komputera
F - S - A - I ....................... szczotka(field) / stator / B+(sensor napięcia) / kontrolka(ignition warning) (regul. zewnętrzny)
D(D+) - E - A - F ............... kontrolka / B-(masa) - B+ / szczotka (regul. zewnętrzny)
1 - 2 - R ........................... kontrolka / B+ Sense / połowa napięcia systemowego (np. do zasilania przekaźnika, wskaźnika, ...)
•
Regulatory napięcia zewnętrzne (external) - terminale:
I - F .......................................... I połączone z plus po stacyjce i szczotka pierwsza / F na drugą szczotkę (Chrysler)
I - A+ - S - F ............................ I to kontrolka ładowania, A+ połączone jest z B+ (sensor napięcia), S na wyjście S alternatora (stator), F na szczotkę alternatora (podaje +, druga szczotka jest masowana) (Ford, Lincoln, ...)
L/IG - A(+) - S(ST) - F(B) .......L/IG to kontrolka ładowania, A(+) połączone jest z B+ (sensor napięcia), S(ST) na wyjście S alternatora (stator), F(B) na szczotkę alternatora (podaje +, druga szczotka jest masowana) (Ford, Lincoln, ...)
F - 2 - 3 - 4 ............................. F na F alternatora, 2 na R alternatora, 3 na B+, 4 na + po stacyjce (czasem łączone na cewce wysokiego napięcia) (GM)
IG - L - A - N - F - E .............. F na F alternatora (szczotka), L na kontrolkę, A na B+ (sensor napięcia), N na N alternatora, F na F alternatora (na szczotkę), E to masa
+(NP) - - (B) - F(NG) .............. +(NP) na przekaźnik łączący z + akumulatora idący do alternatora F+, -(B) to masa regulatora, F(NG) na alternator F- (np. alternator Lucas 11AC z przekaźnikiem 6RA)
•
Przyczyny pulsowanie świateł w samochodzie (przykładowe):
uszkodzenie jednej z faz stojana (nie zawsze napięcie ładowania jest niższe)
uszkodzona dioda na jednej fazie (zwykle plusowa - również nie zawsze napięcie ładowania jest niższe)
słaby / skorodowany lut na ślizgach
uszkodzony drut wirnika (czasem zwierający uzwojenie lub do masy)
wytarte ślizgi wirnika (normalne zużycie)
wytarte ślizgi wirnika "jajowato" np. na skutek luzu łożyska lub wadliwego ich montażu
przesunięcie obudowy (czasem spowodowane jej pęknięciem) a więc i wirnika względem stojana (często wirnik jednostronnie trze o stojan aż do wyrwania plastików i uzwojeń)
regulator napięcia (pulsacja wewnętrzna - może występować dopiero po rozgrzaniu)
złe styki masowe i plusowe w alternatorze i poza nim
wyeksploatowany / uszkodzony akumulator
wada w silniku (np. cykliczne silne blokowanie napędu alternatora - rolka sprzęgłowa, koło wału, napinacz)
rolka - ślizganie paska, lub w przypadku rolki ze sprzęgłem jego przepuszczanie
zwarcia / przesilanie alternatora (zwykle połączone z wyeksploatowanym akumulatorem)
elektronika samochodu (np. wprowadzająca obcą pulsację)
Przyczyn migotania świateł może być wiele. Czasem problem likwiduje się szybko (np. tylko padł regulator). Czasami przyczyny występują wespół ze sobą i eliminacja jednej nie poprawia sytuacji ... więc wymiana np. samego regulatora bez wymiany kończącego się komutatora wirnika i ogólnego przeglądu i weryfikacji części raczej jest najlepszym pomysłem. Dodać należy, że weryfikacja części przy takiej "nijakiej" przypadłości wcale nie jest rzeczą łatwą. Np. diody lubią "pokazywać" rogi dopiero po pewnym obciążeniu i zagrzaniu, drut w wirniku zwiera się dopiero po osiągnięciu pewnych obrotów (siła odśrodkowa dopiero wówczas powoduje zwarcie), ...
•
W samochodach Honda wyposażonych w alternatory z terminalami C (np. IG-C-L-FR) przyczyną słabego ładowania może być zwarty do masy przewód terminala C alternatora. Terminal C jest używany do ograniczania ładowania alternatora, w zależności od zapotrzebowania, przez komputer pojazdu (reguluje zwieranie do masy).