Przejdź do treści
Informacje i kontakt > Informacje
DRAAiT Auto - Regeneracja Alternatorów, Rozruszników i Dmuchaw nawiewu




Diagnostyka pojazdu oraz Diagnostyka Komputerowa OBD - większosć samochodów osobowych i dostrawczych.


Pojazdy zgodne z OBD2 / EOBD

  • Odczyt / kasowanie błędów (OBD2 i własne producenta) - różne moduły - Silnik (w tym Live Data) / kasowanie inspekcji olejowych / stan lampki Check Engine (MIL) / Nadwozie (ABS - SRS - poduszki powietrzne) / Podwozie / czujniki pompowania kół TPMS / czujnik skrętu kier. SAS / hamulec pomocniczy EBP/UDS / filtr cząstek stałych / ...


  • problemy mogą pojawić się z diagnostyką najnowszych pojazdów oraz samochodami: Rover, Daewoo, niektórymi modelami: Ford (USA), Opel (USA), Mazda (USA), ...)




Pojazdy zgodne z OBD1 (wolna transmisja - kody błyskowe)

Czytanie kodów błyskowych zaistniałych i zapisanych błędów (błędy zazwyczaj kasują się po odpięciu na pewien czas akumulatora - lecz w niektórych przypadkach może nastąpić wykasowanie wyuczonych wartości, więc jeśli istnieje inna metoda skasowania zapamiętanych błędów niż odpięcie akumulatora to lepiej jej użyć).






  • ( ! ) -  szczególnie wczesne lata wprowadzania OBD –  może zaistnieć niekompatybilność skanera z komputerem pojazdu mimo obecności komputera, oraz gniazda  diagnostycznego OBD-2 (w niektórych przypadkach systemu z gniazdem OBD-1) i teoretycznej możliwości odczytu błędów oraz danych. Ogólnie, nie zawsze skanery łączą się poprawnie z wszystkimi modułami i odczyt danych w tych przypadkach jest niepełny lub niemożliwy za pomocą tego sprzętu. Ilość odczytanych danych jest uzależniona "mocno" od możliwości danego sprawdzanego systemu.

  • ( ! ) - Live Data jest możliwa do odczytania tylko gdy sterownik pojazdu obsługuje taką funkcję. To samo dotyczy testów innych modułów lub elementów.



Samochody  zgodne z OBD2 - ogólnie złącze znormalizowane 16 pinowe (poza wyjątkami - zastosowanie bez wymogu wynikającego z umowy międzynarodowej - złącza nie musiały być jak później 16 pinowe):

Silniki benzynowe:
         USA ..................... od początku 1996 roku
         Japonia/Korea ...... Honda, Toyota, Mazda, Nissan, Mitsubishi, Hyundai, Kia
(tylko Sephia) - niektóre modele od 1994/1996 roku
         Japonia/Korea ...... Daihatsu, Suzuki, Isuzu, Daewoo, Kia - 2001/2003 rok
         Unia Eur. .............. od początku 2001 roku
         Polska .................. od początku 2002 roku

Silniki Diesel:
         w większości krajów - od początku 2003 (2004)

Uwaga! - obezność złacza 16 pinowego zgodnego z normą nie musi oznaczać, że system w pojeździe jest zgodny ze standardem OBD2. Również może zaistnieć sytuacja zgodności systemu ale złącze jest inne, takie jak sobie obrał producent (przed obowiązującą datą przyjęcia normy międzynarodowej).
Jeżeli pojazd z silnikiem o zapłonie iskrowym posiada poza czujnikiem tlenu (sonda lambda) przed katalizatorem drugi czujnik tlenu umieszczony za katalizatorem to można przyjąć z dużym prawdopodobieństwem, że jest on zgodny z OBD2/EOBD.


złącze
16 pinowe
OBD2



UWAGI:

  • Wszelkie testy są możliwe do przeprowadzenia tylko wówczas gdy złącze jest poprawne i sterownik zostanie poprawnie rozpoznany przez skaner diagnostyczny. Gdy były kiedykolwiek dokonywane jakieś "domowe" przeróbki instalacji, "oszukiwanie" CPU pojazdu, ...  należy o tym bezwzględnie poinformować przed dokonaniem podłączenia skanera do samochodu !

  • Nie zawsze (mimo, że powinien) skanery poprawnie łączą się z danym modułem pojazdu - zdarza się to nawet przy pracy z bardzo drogimi urządzeniami diagnostycznymi. Dzieje się tak z różnych przyczyn np. z powodu zastosowania przez producenta nieco innego urządzenia niż normalnie powinno być czy też z powodu uszkodzeń gniazda czy wiązki przewodów lub też innej spontanicznej niechęci do siebie obu urządzeń. Czasem skaner się połączy z modułem ale odczyta tylko część danych, ... Tak bywa ... Poza tym producenci "dbają" czasami o to by pewne czynności były możliwe do dokonania tylko w konkretnym ASO i na specjalistycznym, konkretnym testerze.

  • Dopiero po dokonaniu odczytu błędów i wartości podczas pracy silnika oraz ew. wskazań z  czujników może nastąpić dalsze wgłębienie się w problem występujący w pojeździe. Dodatkowo można próbować weryfikować niektóre dane np. przyglądając się wykresom z oscyloskopu, ...

  • Samo odczytanie kodu błędu to często dopiero początek szukania "winowajcy" a sama interpretacja zaistniałego błędu to czasem wiedza i wyczucie a czasem "przypadek" i nijak się nie da pewnych rzeczy dopasować ... a jednak .... Stąd być może częste "łopatologie słowne" o diagnostach ... jedni chwalą a inni "ganiają po osiedlu" ... Jednak, gdyby wszystko było takie proste ...



Zapraszamy

Witaj ! Jesteś gościem na naszej stronie. Zapraszamy do firmy.

Wróć do spisu treści