Przejdź do treści
Porady

KLIMATYZACJA




Układ klimatyzacji w samochodzie może być zarówno prosty jak i bardziej rozbudowany (np. z automatycznymi klapami powietrznymi, czujnikami temperatury w dolotach, czujnikami jakości powietrza, czujnikami optycznymi natężenia słońca, ...). W tym krótkim artykuliku nie będzie opisu dokładnego działania klimatyzacji a tylko pobieżnie "liźnięte" najważniejsze tematy i kłopoty z nią związane.


Nie należy nagminnie oszczędzać na serwisie klimatyzacji i przynajmniej raz w roku sprawdzić olej, ilość czynnika, ... W razie nawet minimalnych wycieków należy je zlikwidować. Gdy sprężarka hałasuje należy przyjrzeć się jej sprzęgłu, czy przewody nie są pozałamywane/powgniatane, ...
Gdy klimatyzacja rozszczelni się - np. urwany przewód należy jak najszybciej to naprawić. Jazda z rozszczelnioną klimatyzacją i zwlekanie z naprawą wiązać się będą na pewno z wymianą filtru-osuszacza, a czasem także skraplacza oraz samej sprężarki.


Jazda samochodem klimatyzowanym w upalne dni jest dużo przyjemniejsza niż autem bez klimatyzacji... ale .... kanały klimatyzacji należy systematycznie traktować co jakiś czas środkami odgrzybiającymi i przeciwbakteryjnymi gdyż kanały te są wylęgarnią tychże "wstręciuchów", które poza możliwością doprowadzenia kogoś do alergicznego kichania i kasłania, mogą również w dłuższym czasie doprowadzić nawet do różnego typów chorób. Nie powinno się przesadzać z klimą gdy wożone są małe dzieci. Należy również wymieniać filtry kabinowe (nie są wieczne...).

Jeśli chodzi o likwidację "wstręciuchów" klimatyzacyjnych trzeba to robić "z głową". Po pierwsze sam piękny zapach ich nie likwiduje. Najpopularniejsze są chyba "granaty" - się go odpala i włącza dmuchawę wnętrza na niski bieg i tak sobie popatataja aż się "granat" skończy ... i powiedzmy powinno byż lepiej. Niektóre one owe zbytnio leją do kanałów a więc i na wentylator wnętrza - zdarza się, że wadliwe one i zbyt lejący onymi traktujący owe kanały potrafią nawet dokonać czynności zatarcia tulei silnika dmuchawy wnętrza. Dobrą, acz nie zawsze lubianą i niedocenianą (bo nie ma cud zapachu - a jak nie ma to na pewno nie działa) metodą jest ozonowanie. Metoda bardzo skuteczna ale dość długo trwa.
........przed likwidacją nieproszonych gości kanałów wentylacyjnych .... zdejmijmy wcześniej filtr kabinowy...


Sterowanie wiatrakiem (wiatrakami) w dawnych samochodach bezpośrednio odbywało się poprzez przełącznik ciśnieniowy (zwany preostatem). W przełączniku tym były styki prądowe sterowane ciśnieniem. Było to stosowane zarówno w klimatyzacjach stricto manualnych jak i zautomatyzowanych. W nowszych konstrukcjach (czasem nawet ... od 1990 roku - w "lepszych" samochodach) stosuje się już czujniki ciśnienia które działają na zasadzie podawania do ECU określonego napięcia zależnego od ciśnienia panującego w układzie. Są także czujniki działające na zasadzie regulowanej ciśnieniem przetwornicy PWM (praca urządzeń w zakresie sygnału 15-80% wypełnienia - poza tym zakresem STOP). Oba te czujniki zasilane są napięciem 5V. Są przeważnie 3-pinowe - ZASILANIE - MASA - SYGNAŁ wyjściowy.

W obecnych pojazdach gdy załączona zostanie klimatyzacja wentylator skraplacza klimy zaczyna pracować na wolnych obrotach. Po dostaniu informacji z czujnika ciśnienia klimatyzacji (sygnał) - 1.3-1.7 MPa (12-17 atm) wentylator działa na szybszych obrotach (2-gi bieg). UWAGA - przeważnie wentylator klimatyzacji również włączy się na 2-gim biegu także gdy temperatura płynu chłodniczego (temp. silnika) przekroczy dany pród załączania.


Gdy w układzie klimatyzacji jest zamontowany czujnik tempreatury czynnika (wysokie ciśnienie, zwykle w okolicy samej sprężarki). Monitoruje on m.in. ilość czynnika - gdy go za mało to temperatura tłoczonego czynnika wzrasta. Gdy obwód tego czujnika zostanie przerwany wówczas zazwyczaj odłączana jest sprężarka a czasem i cały układ klimy. Czujniki są przeważnie typu NTC (im większa temperatura tym mniejsza oporność).



UWAGA - stała praca wentylatora klimy może być spowodowana zanieczyszczeniem skraplacza (i zazwyczaj także filtra-osuszacza).


Zbyt duża/za mała ilość wtłoczonego czynnika (ponad/poniżej dane fabryczne) może spowodować słabą chęć lub nawet całkowity brak chęci chłodzenia przez układ klimatyzacji !


Mocno zabrudzony/pogięty skraplacz (chłodnica) klimatyzacji może powodować przegrzewanie się silnika - brak przepływu lub przepływ utrudniony przez przysłonięty nim obszar chłodnicy silnika. Pogięte lamelki czy tez mocno zabrudzone lamele chłodnicy, także poza gorszym chłodzeniem silnika, blokują chłodzenie czynnika w skraplaczu.

... ale nie na pewno ! ... Wymiana preostatu czy czujnika ciśnienia klimatyzacji przeważnie nie wymaga odsysania czynnika. Zazwyczaj pod nim znajduje się zawór uniemożliwiający ujście jego onego....


Na sch.1 jest zamieszczony uproszczony graf dawniej stosowanego układu przełączania ciśnieniowego klimatyzacji. Wyłącznik wysokiego ciśnienia zabezpiecza układ rozłaczając sprzęgło sprężarki przy ciśnieniu ok 3-3.5 MPa (20-35 atm). Wyłącznik niskiego ciśnienia odłącza sprzęgło sprężarki przy za niskim ciśnieniu (np. wyciek czynnika, czyli jego brak odpowiedniej ilości) - poniżej 0.2 MPa (2 atm). Wyłącznik wentylatora załącza wentylator klimy (skraplacza - chłodnica klimatyzacji) (czasem jego drugi bieg) przy ciśnieniu 1.3-1.7 MPa (12-17 atm).





Uproszczony schemat elektryczny klimatyzacji - obszar przełącznika ciśnieniowego - preostatu (starsze samochody)
Wróć do spisu treści