Porady
KLIMATYZACJA
Układ klimatyzacji w samochodzie może być zarówno prosty jak i bardziej rozbudowany (np. z automatycznymi klapami powietrznymi, czujnikami temperatury w dolotach, czujnikami jakości powietrza, czujnikami optycznymi natężenia słońca, ...). W tym krótkim artykuliku nie będzie opisu dokładnego działania klimatyzacji a tylko pobieżnie "liźnięte" najważniejsze tematy i kłopoty z nią związane.
•
Nie należy nagminnie oszczędzać na serwisie klimatyzacji i przynajmniej raz w roku sprawdzić olej, ilość czynnika, ... W razie nawet minimalnych wycieków należy je zlikwidować. Gdy sprężarka hałasuje należy przyjrzeć się jej sprzęgłu, czy przewody nie są pozałamywane/powgniatane, ...
Gdy klimatyzacja rozszczelni się - np. urwany przewód należy jak najszybciej to naprawić. Jazda z rozszczelnioną klimatyzacją i zwlekanie z naprawą wiązać się będą na pewno z wymianą filtru-osuszacza, a czasem także skraplacza oraz samej sprężarki.
•
Jazda samochodem klimatyzowanym w upalne dni jest dużo przyjemniejsza niż autem bez klimatyzacji... ale .... kanały klimatyzacji należy systematycznie traktować co jakiś czas środkami odgrzybiającymi i przeciwbakteryjnymi gdyż kanały te są wylęgarnią tychże "wstręciuchów", które poza możliwością doprowadzenia kogoś do alergicznego kichania i kasłania, mogą również w dłuższym czasie doprowadzić nawet do różnego typów chorób. Nie powinno się przesadzać z klimą gdy wożone są małe dzieci. Należy również wymieniać filtry kabinowe (nie są wieczne...).
Jeśli chodzi o likwidację "wstręciuchów" klimatyzacyjnych trzeba to robić "z głową". Po pierwsze sam piękny zapach ich nie likwiduje. Najpopularniejsze są chyba "granaty" - się go odpala i włącza dmuchawę wnętrza na niski bieg i tak sobie popatataja aż się "granat" skończy ... i powiedzmy powinno byż lepiej. Niektóre one owe zbytnio leją do kanałów a więc i na wentylator wnętrza - zdarza się, że wadliwe one i zbyt lejący onymi traktujący owe kanały potrafią nawet dokonać czynności zatarcia tulei silnika dmuchawy wnętrza. Dobrą, acz nie zawsze lubianą i niedocenianą (bo nie ma cud zapachu - a jak nie ma to na pewno nie działa) metodą jest ozonowanie. Metoda bardzo skuteczna ale dość długo trwa.
........przed likwidacją nieproszonych gości kanałów wentylacyjnych .... zdejmijmy wcześniej filtr kabinowy...
•
Sterowanie wiatrakiem (wiatrakami) w dawnych samochodach bezpośrednio odbywało się poprzez przełącznik ciśnieniowy (zwany preostatem). W przełączniku tym były styki prądowe sterowane ciśnieniem. Było to stosowane zarówno w klimatyzacjach stricto manualnych jak i zautomatyzowanych. W nowszych konstrukcjach (czasem nawet ... od 1990 roku - w "lepszych" samochodach) stosuje się już czujniki ciśnienia które działają na zasadzie podawania do ECU określonego napięcia zależnego od ciśnienia panującego w układzie. Są także czujniki działające na zasadzie regulowanej ciśnieniem przetwornicy PWM (praca urządzeń w zakresie sygnału 15-80% wypełnienia - poza tym zakresem STOP). Oba te czujniki zasilane są napięciem 5V. Są przeważnie 3-pinowe - ZASILANIE - MASA - SYGNAŁ wyjściowy.
•
W obecnych pojazdach gdy załączona zostanie klimatyzacja wentylator skraplacza klimy zaczyna pracować na wolnych obrotach. Po dostaniu informacji z czujnika ciśnienia klimatyzacji (sygnał) - 1.3-1.7 MPa (12-17 atm) wentylator działa na szybszych obrotach (2-gi bieg). UWAGA - przeważnie wentylator klimatyzacji również włączy się na 2-gim biegu także gdy temperatura płynu chłodniczego (temp. silnika) przekroczy dany pród załączania.
•
Gdy w układzie klimatyzacji jest zamontowany czujnik tempreatury czynnika (wysokie ciśnienie, zwykle w okolicy samej sprężarki). Monitoruje on m.in. ilość czynnika - gdy go za mało to temperatura tłoczonego czynnika wzrasta. Gdy obwód tego czujnika zostanie przerwany wówczas zazwyczaj odłączana jest sprężarka a czasem i cały układ klimy. Czujniki są przeważnie typu NTC (im większa temperatura tym mniejsza oporność).
•
UWAGA - stała praca wentylatora klimy może być spowodowana zanieczyszczeniem skraplacza (i zazwyczaj także filtra-osuszacza).
•
Zbyt duża/za mała ilość wtłoczonego czynnika (ponad/poniżej dane fabryczne) może spowodować słabą chęć lub nawet całkowity brak chęci chłodzenia przez układ klimatyzacji !
•
Mocno zabrudzony/pogięty skraplacz (chłodnica) klimatyzacji może powodować przegrzewanie się silnika - brak przepływu lub przepływ utrudniony przez przysłonięty nim obszar chłodnicy silnika. Pogięte lamelki czy tez mocno zabrudzone lamele chłodnicy, także poza gorszym chłodzeniem silnika, blokują chłodzenie czynnika w skraplaczu.
•
... ale nie na pewno ! ... Wymiana preostatu czy czujnika ciśnienia klimatyzacji przeważnie nie wymaga odsysania czynnika. Zazwyczaj pod nim znajduje się zawór uniemożliwiający ujście jego onego....
•
Na sch.1 jest zamieszczony uproszczony graf dawniej stosowanego układu przełączania ciśnieniowego klimatyzacji. Wyłącznik wysokiego ciśnienia zabezpiecza układ rozłaczając sprzęgło sprężarki przy ciśnieniu ok 3-3.5 MPa (20-35 atm). Wyłącznik niskiego ciśnienia odłącza sprzęgło sprężarki przy za niskim ciśnieniu (np. wyciek czynnika, czyli jego brak odpowiedniej ilości) - poniżej 0.2 MPa (2 atm). Wyłącznik wentylatora załącza wentylator klimy (skraplacza - chłodnica klimatyzacji) (czasem jego drugi bieg) przy ciśnieniu 1.3-1.7 MPa (12-17 atm).